Konwent Wojewódzkich Konserwatorów Zabytków

Na zaproszenie Pani Beaty Kot Podkarpackiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, w dniach 8-10 lutego 2023 r. odbył się na Podkarpaciu Konwent Wojewódzkich Konserwatorów Zabytków.

Głównym miejscem spotkania konserwatorów z całej Polski, był wyjątkowej klasy i gościnny Muzeum-Zamek w Łańcucie. Obrady, z udziałem Pani dr Katarzyna Pałubska, Dyrektor Departamentu Ochrony Zabytków w Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, poprowadzono w Gabinecie Ordynata. Dyskutowaliśmy o tematach bieżących, formalnych i merytorycznych oraz na podstawie wymiany doświadczeń podjęliśmy dotyczące współpracy pomiędzy konserwatorami wojewódzkimi.

Przy okazji spotkania wizytowaliśmy ciekawe zabytki i miejsca regionu, rozpoczynając od sal ekspozycyjnych I piętra łańcuckiego zamku i ostatnio odnowionych w nim pomieszczeń. Wyjazd terenowy skupił się na zabytkach i ważnych miejscach w Gminie Czarna, w której społeczność bardzo aktywnie dba o swoje dziedzictwo materialne i niematerialne, angażując się w pozyskiwanie środków na prowadzenie prac konserwatorskich oraz wielu bardzo interesujących inicjatyw. Konserwatorzy odwiedzili kościół w Medyni Głogowskiej, wybudowany w latach 1958-1960 według projektu arch. W. Dayczaka z wspaniałym wystrojem zaprojektowanym przez krakowskiego profesora Jana Budziło, a wykonanym przez zespół miejscowych garncarzy. Z zainteresowaniem odwiedziliśmy Ośrodek Garncarski w Medyni Głogowskiej, zwiedziliśmy ekspozycję oraz uczestniczyliśmy w krótkim pokazie pracy na kole garncarskim.

Kolejnym miejscem, które odwiedziliśmy to drewniany kościół pw. Św. Jakuba w Krzemienicy, gdzie od wielu lat, etapami, prowadzone są prace konserwatorskie poprzedzone pracami ratowniczymi przy strukturze kościoła. W Krzemienicy uczestniczyliśmy w wyjątkowym pokazie tradycji Wesele Krzemienickie, kultywowanego w tej miejscowości nieprzerwanie od ponad 70. lat i wielokrotnie nagradzanego.

W ramach Konwentu, Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków zorganizował seminarium poświęcone nowoczesnym technologiom w służbie zabytków.